Måndagsturen

Måndagscyklingen arrangeras av Värnamo Cykelklubb.

Vi kommer att ha 3st fartgrupper

28, 32 & 35km/h

Snitthastigheterna är satta för att lättare dela

upp i grupper beroende på hur tränad och

rutinerad cyklist man är.

Är du osäker på vad du själv står så börja

i en lägre grupp och känn efter.

För gruppansvariga gäller det att se till att

gruppen följer gällande trafikregler och hålla ihop gruppen

Att alla som åker med ut kommer hem så att ingen

blir lämnad vid punktering eller dylikt.

Välkomna önskar Värnamo Cykelklubb.

Välkomna till den 18:de upplagan (2023) av Måndagsturen! Närmare tre tusen starter har gjorts under åren sedan vi inledde denna numera mycket populära träningsform. Vi var kanske inte först men mycket tidigt ute, idag finns olika varianter på många platser i landet. Ofta inte av en slump.

Anledningarna till att vi startade upp detta var tre.

A.    Vi ville att alla som cyklar motion/tävling har en samhörighet.

Att man tillhör samma gäng. Hur många tävlande har inte under årens lopp mött cyklister med kommentaren ”äh, motionärer, fel kläder, cykel, fel allt eller har de möts av kommentaren, - jasså du är cyklist då har du kört Vättern? Tio SM räknades inte, typ.

B.    Blir man många har man makt. Cyklar man 30 tillsammans (ofta med samma kläder) då möts man med respekt. ”Folk” undrar ”Vad är detta”? Och känner dessutom igen flera i gruppen. Vi är många!

C.    Internationellt kommer 90 % av de cyklister du ser på TV från diverse Måndagsturer. Snacka med vem du vill! – Pappa körde, grannen, kompisens pappa/mamma etc.

Vårt mål är naturligtvis att genom dessa turer skaffa fram nya cyklister till en klubb som var en av Sveriges absolut bästa ungdomsklubbar på 90-talet, haft många landslagscyklister, vunnit massor av medaljer på olika SM, haft elitlag, arrangerat säkert 50 tävlingar de senaste 30 åren inkluderande ett par SM och andra stortävlingar.

Men varför, egentligen?

Cykla är miljövänligt och hälsosamt. Hjärtat tränas, blodcirkulationen blir bättre och lungorna får en ordentlig genomströmning.

Tramprörelsen är mjuk, skonsam. Långa och lugna cykelpass ökar ämnesomsättningen och motverkar risken för fetma.

Förbättrad kondition ger bättre humör, motverkar stress, ger ökad avslappning och mer energi!

Konditionsträning ökar antalet röda blodkroppar, antalet kapillärer och antalet uthålliga muskelfibrer.

Vad sysslar då en cyklist med för att bli bättre?

Det vanligaste handlar om distansträning, säkert 70 % av all verksamhet. Sedan, för att du ska bli ännu bättre krävs intervallträning, styrketräning. Enkelt betyder ju det att skillnaden är ju att du kan hänga med Alberto Contador några timmar med hyffsad bakgrund. Distansträning för Alberto handlar om 32 km/h i snitt. Inte alls omöljigt att klara. I vilken annan idrott kan du ens tänka tanken? Spela fotboll med Zlatan?

Måndagsturerna är/ska vara främst distansträning. Intervallträning, om du nu verkligen funderar på sådan, handlar om pulsmätare och Sram. Det vill säga man kan inte syssla med sådant utan att vara själv.

Men det gör man ju ibland, säger du då. Visst! På vår nivå med arbete och skolor är det inte lätt att åka själv. För länge, länge sedan kom man på något man kallade fartlek. En backe, 50-skyltarna etc. allt kan vara ett sätt att öka, själv. Den som nu är först i sådana övningar vänder när han är klar och hakar på siste man. Alla får bra träning. Intervaller är mellan 30 sekunder och flera minuter. Vila tills rätt puls inträffar (igen mätare).

Alltid ska det vara 20 minuter uppvärmning. Aldrig 30 km/h genom sta´n. Det har existerat och är mycket pinsamt för aktiva. Uppvärmning är uppvärmning. Den som vill köra fortare ändå? Denne har då att puffa den med sämst kondition idag. Garanterat en engångsföreteelse.

Framför allt. Att cykla är kul! Glöm aldrig att det skall var en njutning! Man träffar andra människor. Det går för det mesta inte fortare än att man kan snacka med cyklisten bredvid.

Måndagsturen skall vara ett sätt att skapa dig förutsättningar. En del måste du köra själv om ditt mål är att verkligen bli bättre än många andra.

Tre grupper. Vi försöker alltid med detta. -30 och +30 och en grupp med vanliga cyklister (som faktiskt funnits under alla år).

Enkelt. Det går att byta grupp nästa gång!

Vi åker tillsammans. Värt att veta är följande:

Sträva alltid efter att cykla i jämnt tempo. OBS! Även när du går fram i täten!

Ha alltid blicken långt fram!

Undvik inbromsningar.

Inga häftiga rörelser.

Titta inte bakåt.

Varna för fara, hål i backen, bilar etc.

Visa tecken

Lagom avstånd!

Slappna av!

Hjälp till att hålla ihop gruppen.

Håll den fart som gäller.

Drick, fixa diverse, alltid när du ligger sist!!

Info?

varnamocykelklubb@gmail.com