Värnamo Cykelklubbs historia...

En fredag i slutet av april 1932 hölls ett möte, arrangerat av ”intresserade” på Stora konditoriet i Värnamo.

Den här annonsen var införd i Värnamo Nyheter den 21 april 1932. Intresset fanns och således bildades Värnamo Cykelklubb. En klubb som givetvis under årens lopp haft sina “ups and downs” men som alltid varit en livaktig förening

Cyklisternas antal har varierat men även när klubben varit mindre talrik på aktiva så har man varit flitig när det gäller arrangemang

Vidösten runt arrangerades fram till 1949 som tävling med många åskådare och VCK-framgångar. Därefter blev det Kronlopp till 1961, Ett 25-tal Värnamo GP som körs än idag och även under många år Vårloppet som var inledning på cykelsäsongen

Bolmen runt var under ett tiotal år en populär motionsrunda. VCK har även stått som arrangör av många större tävlingar. Etappmål i Sverigeloppet och sexdagars drog tusentals åskådare

Svenska mästerskap och Nordiskt ungdomsmästerskap har vi stått som värdar för. Lägg därtill mängder av mindre arrangemang och under 90-talet även en mountain-biketävling, under ett tiotal år, uppe i Alandsrydsterrängen

Resultaten då?  Ja, de har funnits (och finns!). Det tog fart i slutet av 50-talet när bröderna Lars och Lennart Emanuelsson inleder en mångårig karriär i VCK.
Lars började genom att vinna pojk-6-dagars 1953.
1961 rensade våra juniorer i resultatlistan på JSM genom att vinna allt. Leif Andreasson, Hans Arne Hansson och Stig Velander hette vinnarna då. Conny Cederfors var en annan “stjärna” på den tiden. Lennart Emanuelsson tar brons på senior-SM och VCK vinner guldet på stafett-SM 1963. Lennart kör för övrigt en hel del i landslaget på 60-talet

Rolf Hilding blir nästa affischnamn med juniorlandslagsrepresentation, en annan är Birger Sandahl som är fyra på junior-SM. Åke Ahlström är en supersprinter under många år med bl.a. en femteplats på elit-SM. Lennart Fagerlund inleder en karriär som gav honom dubbla Nordiska juniorguld, landslagsmeriter och senare en världsmästartitel i Canada 1974! Klubbens bäste genom tiderna!

Klevshultsgrabben Mikael Engström inledde en karriär i VCK som tog honom till junior-VM i USA och mängder av fina segrar.
Bronsmedaljer på JSM 1975 genom Lars Svensson, Christer Gustavsson och Björn Pettersson i lagtempo

Veteranen Lars Olsson inledde sitt tävlande under 1974 och kom att vinna “en och annan tävling” inkl. SM-guld! En annan veteran, Jiri Opavsky, kommer från Tjeckoslovakien och vinner det mesta. Bl.a. inofficiella VM och mängder av SM.
Under en stor del av 80-talet dominerar VCK veterancykel i Sverige!
90-talet dominerades av ungdomar i klubben. Mer än 50 segrar per år var normalt! Jesper Emanuelsson blev svensk juniormästare, 1991

Vi har även haft framgångar på ungdoms-SM. Henrik Nordholm vann fem USM-guld i rad i linjelopp!
Andra vinnare här har varit Klas Lagerqvist, Dan och Malin Gustavsson samt Ulrika Söderström.
Filip Svedberg och Marina Emanuelsson har kört i seniorlandslaget. Frida Emanuelsson har varit i svensk elit i ungdoms- och juniorsammanhang. Frida tillsammans med Klas Lagerqvist  har gått  på Cykelgymnasiet i Skara

Malin Gustavsson körde i juniorlandslaget och under senare år har klubben varit bra representerad i Elit där Peter Gustavsson inledningsvis var i svensk mtb-landslagselit men senare gjort en fin karriär på landsväg. Vid 2004 års kortbane-SM, i regi av hemmaklubben, blev han femma!
För att ge våra elitåkare en chans att utvecklas har vi kört med elitlag under 2000-talet något som varit mycket uppmärksammat och där stjärnor som Thomas Lövkvist representerat oss i vårt lilla elitlag!

Värnamo CK är en stark arrangör. 2005 arrangerade vi linjeloppen på SM på en bana som till 90 % gick i sta´n och blev en succé med de bästa i landet som vinnare.
2006 konsoliderade vi vår verksamhet. Klubblokalen renoveras under vintern och här görs stora satsningar både ekonomiskt och i form av arbetstimmar. Nya kläder köps in och vi lägger mycket arbete på både vår motions- och tävlingsverksamhet under årets säsong.

2007 kom vi igen med vårt traditionella GP på Norrås men vi arrangerade även en elittävling över närmare femton mil på vägarna mot Kärda

2008 arrangerade vi avslutningen på årets svenska cup i elit samt vårt traditionella GP. Banorna var på Norrås (som vanligt) och linjeloppen gick på samma runda som året tidigare på de gamla vägarna mot Kärda. Peter Gustavsson representerade klubben på ett oerhört bra sätt genom att bli trea på GP:t och tvåa på cupavslutningen. .

Vi har arrangerat det mesta under årens lopp. Vi saknade elit GP i city så det gjorde vi 2009. High Chaparral city-GP. Tävlingen blev en stor succé med bra tävling, folk som tittade, nöjda arrangörer. När så hemmaåkaren Peter Gustavsson knep en fjärdeplats åkte många hem nöjda!

Måndagsturerna drar fler och fler deltagare. Minst 1500 starter har det varit där. Vi har kört fem år nu och när vi började var vi sällan över tio deltagare. Idag är vi aldrig färre än tjugo och rekordet ligger på över fyrtio!

Klubben har sålt en massa lotter under årens lopp men vi har dessutom städat olika vägar under ett 20-tal år. Det handlar om att vi då sett till att vägrenarna varit snygga under mer än 150 mil!

Pepparkakor är en klassiker för klubben. Även här har vi sysslat med det under ett 20-tal år. Hur många burkar har vi sålt? Säkert mer än 15000 burkar!

Värnamo Cykelklubb

E-post: varnamocykelklubb@gmail.com